مطالب مرتبط
یكشنبه 27 بهمن 1398
844 1
گاوصندوق چیست؟

انسان از ابتدای زندگی خود به دنبال راهی برای حفظ و نگهداری وسایل و اشیاء گرانبهای خود بوده است. افراد با توجه به اعتقادات خود به روش های مختلفی به دنبال حفظ وسایل، نوشته ها و آثار خود در برابر آتش، آب یا دزدی ها بوده اند. این روش ها بعد از سال ها منجر به ساخت صندوقی از آهن شده است.

اختراع گاوصندوق

دو برادر انگلیسی چارلز جاب و زرمی جاب در شهر ولورهمیپتون که سال ها در حرفه قفل و کلید مشغول بودند، در سال 1835 میلادی موفق به ساخت اولین گاوصندوق دارای قفل شدند.

اما گاوصندوق به شکل امروزی توسط هنری براون در سال 1886 میلادی با نام "صندوقچه امن برای ذخیره اسناد" ساخته شد که این گاوصندوق بدلیل استفاده بیشتر از فلز در برابر ضربات و آتش ایمن تر از گاوصندوق برادران جاب بود، پس از آن به مرور زمان گاوصندوق های پیشرفته و مجهز روانه بازار شدند.

چرا گاو صندوق؟

در طول تاریخ حیوانات از جایگاه ویژه ای برخوردار بودند و متناسب با فوایدیدشان به آنها اهمیت داده می شد. بهمین دلیل برخی از آنها که بسیار مفید بودند حالت قداست پیدا می کردند. مقدس بودن گاو در فرهنگ آریایی و هندی نیز ریشه در همین امر دارد.

همچنین هزاران سال پیش این حیوان مفید، جان انسان اولیه را از مرگ و نیستی نجات داده بود. استفاده از شیر، گوشت و پوست این حیوان برای انسان ها بسیار حائز اهمیت بوده است، به گونه ای که حالت پرستش برای مردم پیش آمد و گاو را نماد تقدس می دانستند.

بنابراین می توان گفت قرار دادن کلمه گاو در کنار صندوق نیز به همین موضوع ارتباط دارد، در همان ابتدا که مردم تلاش داشتند اشیاء گران بهای خود را پنهان کنند، صندوق های چوبی شکل گرفتند. مردم از این صندوق ها برای پنهان کردن اشیاء ارزشمند خود بهره بردند و این کار باعث اهمیت صندوق ها شد و کلمه صندوق و صندوق امن به کلمه گاوصندوق تغییر پیدا کرد.

انواع گاو صندوق

  1. انواع گاوصندوق از نظر قفل و رمز

    - گاوصندوق رمزدار

    سیستم امنیتی ایــن گاو صندوق ها بصورت رمز مکانیکی اســت کــه ازچند صفحه عددی بـرای قفل کـردن آن استـفـاده می شود و با چرخاندن صفحات عددی وانتخاب رمز موردنظر قفل بازمی شود.

    - گاوصندوق هوشمند یا اثر انگشتی

    نسل جدید گاوصندوق با بکارگیری تکنولوژی روز و در نظر گرفتن امنیت بیشتر به گاوصندوق هوشمند با اثر انگشتی شناخته می شود.
     

  2. انواع گاوصندوق از نظر نوع کاربرد

    - خانگی

    - اداری و تجاری

    - هتلی

    - بانکی

    - نظامی

    - صندوق ویترینی جواهرات

    - خزانه و درب دیواری

    - صندوق امانات

    نظرات

    iahulmpaev
    1399/08/1908:18
    Muchas gracias. ?Como puedo iniciar sesion?

    ارسال نظر

    حداکثر تعداد کاراکتر متن نظر 500 می باشد
    نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور و آموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد.
    لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.