مطالب مرتبط
سه شنبه 20 خرداد 1399
4592 1
علت نام گذاری گاو صندوق؟

تاریخچه نامگذاری گاوصندوق:

بشر از همان ابتدای زندگی خود به دنبال راهی بود تا بتواند وسایل و اشیاء گرانبهای خود را حفظ کند. مردمان از سرزمین‌های مختلف به دلیل اعتقادات خود به سبک‌های متفاوت به دنبال حفظ آثار و نوشته‌ها و وسایل ارزشمند خود از شر آتش یا آب یا دزدی‌ها بوده اند. این روش‌های متفاوت با کارایی‌های متفاوت ادامه داشت تا کم کم  به ساخت صندوق‌های از آهن روی آورده شد.

گاوصندوق اولیه:

اولین صندوق امن بشکل تقریبی گاوصندوق امروزی توسط برادران جاب (چارلز و ژرمی جاب) در سال ۱۸۳۵ اختراع شد. این برادران که از سال ۱۸۱۸ به طراحی و ساخت قفل‌های متعدد اشتغال داشتند. پس از ادامه روند کاری خود و باتلاش بسیار موفق به ساخت صندوقی امن شدند که با کلیدهای مخصوص قابل بازگشایی بود. ولی گاوصندوق به شکل امروزی توسط هنری براون در سال ۱۸۸۶ تحت نام صندوقچه‌ی امن برای ذخیره‌ی اسناد ساخته شد، که این گاوصندوق بدلیل استفاده‌ی بیشتر از فلز در برابر ضربات احتمالی و آتش ایمن‌تر ازگاوصندوق برادران جاب بود. پس از آن کم کم گاوصندوق‌های پیشرفته تر و مجهزتر گام به میدان نهادند که امروزه انواع متنوعی از آن را می‌توان مشاهده کرد.

گروه صنعتی کاوه این افتخار را دارد که اولین تولید کننده گاوصندوق‌های با کیفیت با قدمتی نزدیک به یک قرن،  فعالیت اولیه خود را در سال 1300 با  ساخت تجهیزات اداری شروع و سپس به عنوان اولین سازنده صندوق‌های نسوز و سایر ادوات ایمنی در ایران و خاورمیانه شروع کرده است. 

 

علت نام گذاری گاوصندوق چیست؟

شاید برایتان تا امروز این سوال پیش آمده باشد که چرا گاوصندوق؟

جالب است بدانید دو فرضیه برای این نام وجود دارد، اولین فرضیه این است که: در گذشته حیوانات به دلیل استفاده‌هایی که از آنها می‌شد، برای انسان بسیار ارزشمند و گاها مقدس بودند، بخصوص گاوها که بسیار کاربر بودند به طور مثال برای شخم زدن زمین، استفاده از پوست و گوشت و شیر و یا برای جابجایی اشیاء سنگین (مانند اسباب کشی امروزی) از حیوانات استفاده می‌کردند. لذا آنها را مایه رشد، باروری و قدرت ماورایی و فرستاده ای از سوی خدا جهت یاری انسان می‌دانستند.  می‌توان گفت قراردادن کلمه گاو در کنار صندوق نیز شاید به همین موضوع ارتباط دارد. در همان ابتدا که مردم تلاش داشتند به هر نحوی اشیاء گرانبهای خود را پنهان کنند، صندوق‌های چوبی شکل گرفتند مردم از این صندوق‌ها برای پنهان کردن اشیاء ارزشمند خود بهره بردند و این کار باعث اهمیت صندوق‌ها شد، که به تدریج کلمه صندوق امانات یا صندوق‌های امن تبدیل به کلمه گاوصندوق در بین مردم شد.

و دومین علت نامگذاری دیگر آن نیز که منطقی‌تر به نظر می‌آیند این می‌تواند باشد که:  به علت وزن بسیار بالای این صندوق‌ها جهت جابجایی آنها انسان مجبور به استفاده از حیواناتی مانند گاو بودند، و چون حمل آنها از این طریق انجام می‌شد، و خیلی به چشم می‌آمد، در اصطلاح عامیه به آنها طی گذر زمان گاوصندوق گفته شد.

 

یک جعبه آهنی ساخته شده آلمانی، در اواسط قرن شانزدهم میلادی، جعبه  مستطیلی شکل با نوارهای آهنی با یک درب لولایی و یک قفل کاذب در جلو تقویت شده اس. مکانیزم قفل شدن با سه لنگه لولا که در قسمت داخلی درب قراردارد سوراخ کلید با کلید تعویض hasp است. یک دسته حامل متحرکت از هر طرف چندین قطعه قدیمی در ابعاد 12.5 و 12و 24 و13 سانتی متر.

نظرات

هستی
1399/03/2012:51
چقدر جالب بود همیشه برام سوال بود چرا بهش میگفتن گاوصندوق
ممنون از مطلب خوبتون

ارسال نظر

حداکثر تعداد کاراکتر متن نظر 500 می باشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور و آموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد.
لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.